Adiós México, hola Guatemala!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Emma Bierings - WaarBenJij.nu Adiós México, hola Guatemala!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Emma Bierings - WaarBenJij.nu

Adiós México, hola Guatemala!!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

21 November 2010 | Guatemala, Antigua

Jawel, dames en heren, I`m still alive! Tijd voor een nieuw verslag met gegarandeerd nieuwe avonturen. Zoals de titel al aangeeft, heb ik me inmiddels verplaatst naar het land onder Mexico, Guatemala. Vandaar dat het even duurde voordat ik een geschikte internetplaats had gevonden om mezelf een paar uur neer te planten om jullie op de hoogte te kunnen stellen. En dat is echt nodig nu, omdat ik inmiddels alweer 5 plaatsen verder getrokken ben en weer veel heb gezien en meegemaakt!

Gelukkig hebben er een aantal mensen achter mijn vodden aangezeten om me te melden dat het schandalig lang duurde voor het volgende verslag, en dat ik nu toch echt maar weer eens moet gaan updaten. En gelijk hebben ze. Het heeft ook wel belachelijk lang geduurd. Ik waardeer dat jullie nog steeds zo nieuwsgierig zijn! Dankjewel!

Allereerst over het laatste stukje Mexico, in San Cristóbal de las Casas. In mijn vorige verslag gaf ik namelijk al aan dat ik er wilde blijven voor de Día de los Muertos, Dag van de Doden, op 2 november. De Mexicaanse bevolking begint eigenlijk op de 29e oktober al in de feeststemming te komen, doordat de kinderen dan al verkleed de straten op gaan om bij elke deur snoep te vragen. Juist, Halloween wordt ook in Mexico gevierd! In de dagen die erna volgden, was het erg druk op straat en in het centrum, en overal speelden live-bandjes. Ook stonden er al een aantal dagen wat altaartjes opgesteld voor 2 november. Op die altaartjes lag allerlei lekkers, wat de overledene lekker vond, en het lag bezaaid met Bloemen van de Dood (bepaalde soort bloem die alleen voor die dag gebruikt wordt). Gedurende de feestdagen zag je daarom ook iederen met enorme bossen van die bloemen af en aan lopen, en de bakkerijen maakten overuren om het Brood van de Doden (Pan de los Muertos) te verkopen. Op de dag zelf had ik wat rondgelopen door het centrum en in elke winkel, bar, restaurant en noem maar op, kwam je die altaartjes tegen die volledig versierd waren. Slingers hingen door de straten en overdag werd het centrum klaargemaakt voor de avond. Het is alleen wel belachelijk dat ik de hele dag niet naar het kerkhof ben geweest, om te kijken hoe de graven versierd waren. Op een of andere manier had ik in mijn hoofd dat er ´s avonds wat te doen zou zijn, wat overdag bleek te zijn. Toch hadden Lucas (Argentijnse vriend) en ik besloten om ´s avonds een taxi te pakken en nog een kijkje te nemen. Vol enthousiasme liepen we dus naar de taxiplaats, tot ik iemand bekends tegenkwam. Nog even een praatje gemaakt (dat werkt hier nu eenmaal zo) en afscheid genomen, want de dag erop vertrok ik tenslotte naar Guatemala. Maar toen.. was Lucas spoorloos! Ik kon onmogelijk in mijn eentje 3 kwartier in het donker buiten de stad lopen, en een taxi was te duur in mijn uppie. Heb nog naar m´n Argentijnse maatje gezocht, maar hij was nergens meer te bekennen. In de avond was het centrum omgetoverd in een plaats met een mensenmassa die enthousiast keek en luisterde naar de verschillende optredens van bandjes. Omdat ik die avond alleen was, had ik mezelf maar getrakteerd op mijn allerlaatste tacos (dat dacht ik althans, later bleek dat ze die ook in Guatemala hadden).
Toen ik terugkwam in mijn hostel, ontmoette ik een Zwitser en na een lang gesprek over waar ik allemaal heen zou moeten gaan, besloten we de cafes uit te gaan checken. Het bleek op de feestdag stampvol te zijn en wie zaten daar ook te chillen?! Lucas en 2 andere mensen van het hostel! De rest van de avond hebben we lekker gezellig doorgedaan, mijn laatste avond in Mexico (overigens ook die van Lucas en Perla, die met me mee gingen)! Zoveel mooie herinneringen, zoveel mooie dingen gezien, zoveel interessante persoonlijkheden ontmoet. Met een beetje pijn in mijn hart verliet ik de volgende ochtend ´Meeeeeexico, het land van mijn dromen´. Dag salsa picantes, dag cactussen, dag sombreros!

Dan op naar Guatemala! Om 5.30 uur stond ik de volgende ochtend alweer naast mijn bed, en werd opgehaald door een klein busje die me over de grens ging brengen naar Panajachel. Na zo´n 3 uur met de bus, kreeg ik mijn stempel dat ik Mexico op 3 november had verlaten en net over de grens kreeg ik mijn binnenkomststempel van Guatemala (HALELUJAH, alleen al als ik eraan denk word ik helemaal enthousiast van die stempels!!). En dit allemaal zonder enige moeite. Ik hoefde geen 15 euro te betalen en geen 5 uur te wachten, zoals ik van anderen had gehoord. Na 10 minuten wachten bracht het volgende busje ons in de 7 uur daarop, naar Panajachel. Ik heb me geen moment verveeld. Het landschap is hier iets anders dan Mexico, maar zeker niet saai. Heuvels, bergen en vulkanen, het is er allemaal. Een prachtige reis met veel variatie!
Eenmaal aangekomen in Panajachel hadden we met z´n 3en (Lucas, Perla en ik) al snel een slaapplaats gevonden bij een opaatje van een jaar of 80. Een rasechte Guatemalteco, al op leeftijd, maar nog steeds in voor een babbel en een lolletje. Wanneer Perla en Lucas over hun avonturen vertelde, pruilde hij zijn mond en gooide hij zijn stopwoorden eruit: Qué rrrrrrrrriiico!! - Een heerlijke persoonlijkheid!
De volgende dag was Perla ziek en hadden we de hele dag zware regen (ja, dat hebben we hier ook, zeker in de bergen!). Veel konden we dus ook niet doen, aangezien Panajachel niet veel meer is dan één hoofdstraat en een haven. Mijn nieuwsgierigheid naar het grote meer ´Lago Atitlán´ en de 3 vulkanen die vanuit daar te zien zijn, hield ik dus nog even in stand. In de avond gingen Lucas en ik wat eten en erna was het eindelijk wat opgeklaard. Omdat de zon nog niet helemaal onder was, gingen we toch even kijken bij het meer. Allemachtig! Ineens begreep ik waarom iedereen me had geadviseerd naar Pana te gaan! Recht voor ons lag een ENORM meer, met aan de andere kant 3 vulkanen, waar tussenin de zon onder ging. Ik werd toen met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik altijd enthousiast moet blijven om naar een andere plaats te reizen en nooit meer met pijn in mijn hart de vorige plaats moet verlaten. Ik ga nog veel te veel fantastische plaatsen bezoeken en ontdekken om verdrietig te zijn om de vorige plaats. Heb in Panajachel die bevestiging gekregen! Samen met Lucas heb ik toen een paar schitterende plaatjes geschoten. Echt waar, een lust voor het oog! Die avond hadden we meteen een bootje geboekt, die ons de volgende dag naar de plaatsjes rond het meer zou brengen.
Voor het eerst zag ik die ochtend het meer bij daglicht - WOW! De vulkanen, bootjes langs de waterkant, de palmbomen en de rest van de begroeiing, maakte deze plek overweldigend. Nadat Lucas een duik had genomen in de supposed-to-be warme stroom in het meer vlakbij Santa Maria, gingen we door naar de markt in Santiago. Daar rondgesnuffeld en de nodige souvenirs gekocht, uiteindelijk laat in de middag aangekomen in San Pedro La Laguna, aan de voet van de vulkaan San Pedro. Hier hebben we 4 nachten doorgedaan. In een van die dagen heb ik een jongen van een tourorganisatie ontmoet (ik boekte een paardrijtrip voor de volgende dag en raakte in gesprek) en ben diezelfde dag met hem meegegaan om samen met 25 andere Guatemaltecos (of Chapines, zoals ze dat hier noemen) over het hek van een schoolplein geklommen om een partijtje voetbal te gaan spelen. Geweldig! Heb me goed vermaakt! Daarna snel douchen en.. naar de kerk! De tour-jongen had me uitgenodigd, en ik wilde best eens zien hoe dat het er daar aan toe gaat. Overal in de straten staat namelijk op de muur geklad dat ´God van je houdt´ en dat ´Alleen Jezus je leven kan veranderen´. Ik kon er dus al uit opmaken dat San Pedro erg gelovig moest zijn. En mijn gedachte werd bevestigd. Mensen barstten in tranen uit, schreeuwden door elkaar en vielen aan het einde van de sessie in bosjes om. Het handjevol mensen dat bleef staan, hielpen de anderen op te vangen. De mensen die omvielen waren volledig in trance van hun geloof en huilden uit volle borst. Het was erg heftig om te zien en zelfs bijna akelig. En hoewel mensen na de mis even vrolijk de kerk uitliepen als ze binnen kwamen, liep ik er nog wat beduusd bij. Het was goed om mijn wereld te verbreden, maar toch moest ik mijn blijdschap terug gaan halen in de salsabar even verderop, waar ik de avond ervoor een salsaleraar had ontdekt. Na een salsadans en een flinke portie nachos was mijn droefheid weer volledig omgezet in positieve energie en ging ik na een lange dag weer met een voldaan gevoel naar mijn hotelletje.

´s Ochtends stonden de paarden alweer te wachten om Perla, mij en de gids naar wat uitzichten, het meer en een stuk op de vulkaan te brengen. Het was een prachtige rit van 3,5 uur en hoewel de blauwe plekken op mijn achterwerk er de dag erna nog steeds zaten (wild paard), het was helemaal de moeite waard geweest! Bij het meer waren wat kinderen aan het spelen en de plek was buitengewoon mooi. Ook de uitzichten waren geweldig!
De rest van de dagen ben ik met Lucas en Perla wat rondgelopen in San Pedro ben tot de conclusie gekomen dat San Pedro helemaal fantastisch is. De mensen zijn er enorm aardig en iedereen groet je op straat of maakt een praatje. Good times!

Na San Pedro ging ik met Lucas terug Panajachel, omdat hij naar de bank moest, en ik mijn bus naar Antigua moest nemen vanuit daar. Dus, hup, met alle bagage in het bootje naar de overkant! Lekker relaxt, op z´n Latijns-Amerikaans. Lucas ging die avond weer terug naar San Pedro en zou me een paar dagen later weer ontmoeten in Antigua.
Het had een reden waarom ik eerder naar Antigua ging. In mijn laatste dagen in San Cristobal had ik een Franstalige Belg, Yasmina, leren kennen en zij zou aan het eind van de week Antigua verlaten. Ik wilde haar graag nog even van tevoren zien en op de woensdag dat ik daar aankwam heb ik haar ´s avonds weer ontmoet. De stad deed me een beetje denken aan San Cristobal, maar dan wat toeristischer. De gebouwen zijn wel wat spectaculairder en de straten zijn gemaakt van keien. Er is een grote overdekte, supergoodkope markt, waar werkelijk alles te koop is. Het ziet er in ieder geval wel leuk uit!
We liepen wat rond en zagen wat jongens in trainingspakken met de vlag van Panama. En Yamina, flapuit zoals ze is, was binnen 2 seconden in gesprek met de manager van het nationale jeugdvoetbalteam van Panama. Haha, echt fantastisch. Ze hadden die dag gespeeld tegen Honduras en gewonnen, dus de feeststemming zat er goed in. We besloten met de manager en zijn clubje een drankje te gaan drinken en wat salsa te dansen. Mijn eerste avond in Antigua was alweer geslaagd! Na een paar dagen wat rondgewandeld en in de avonden salsa gedanst te hebben en Lucas en wat andere mensen weer ontmoet te hebben, wilde Yasmina toch echt wel vertrekken uit Antigua, waar ze al 2,5 week zat. Haar verjaardag was op maandag de 15e, en ik vond het onnodig dat ze het in haar eentje moest gaan vieren in de volgende plaats waar ze heen ging (wat zij eigenlijk in gedachte had). We besloten dus, samen met een Ier die we in San Cristobal hadden ontmoet, een feestje te gaan creeëren in Monterrico. Dat ligt aan de Pacific, zo´n 3 uur van Antigua.
Maar voordat ik daarheen ging had ik ´s morgens om 6 uur de gaafste hike die ik ooit heb gehad, op de actieve vulkaan Pacaya! Ik had nog nooit en vulkaan gezien voordat ik naar Latijns-Amerika ging, laat staan een actieve! Allemachtig! Daar stond ik dan, na een stevige klim midden op de versteende lava. De laatste uitbarsting was eind april/mei dit jaar (leuke informatie, als je zo bovenaan staat!). Je kon nog steeds de hitte voelen in sommige gedeeltes, en er was zelfs een grot waar je in kon gaan, die 60 graden was van binnen. Het enige woord wat ik voor de hele vulkaan heb is onrealistich. Dan sta je boven op een enorme zwarte vlakte, wat dan lava geweest moet zijn, zo´n half jaar terug! En al zie je het met je eigen ogen, het is NIET TE GELOVEN! En buiten de as en de lava en de vulkaan zelf, hadden we ook nog eens het weer mee, waardoor we een prachtig uitzicht hadden over de andere 2 vulkanen. Wat een hike, wat een hike. Ik zou het zó nog een keer doen. Misschien dat ik het de 2e keer wel geloof!
Afijn, in de middag erna naar Monterrico. We moesten 3 -lach niet- ´chicken-bussen´ (geeeeeen idee waarom ze zo heten, het zijn van die felgekleurde oude Amerikaanse schoolbussen die de locals nemen) en een bootje om uiteindelijk op bestemming te geraken. Een interessante rit, en Monterrico was werkelijk fantastisch! Er was helemaal geen mens te bekennen, het was ook een verlaten dorp. Maar er was zee, strand, palmbomen, hangmatten, zon, een briesje, muggen en een zwembad. Alles -op de muggen na- wat je nodig hebt om Yasmina´s verjaardag te vieren, en dat was ook helemaal geslaagd. We maakten wat coctails en aten wat cake, ze was er erg blij mee. We bleven nog een aantal dagen chillen, onze gedachtes op een rijtje zetten, en onze was met de hand wassen (we konden geen wasserette vinden, en iedereen in het dorp deed het met de hand hoorden we. Bleek later dat het hotel gewoon 2 wasmachines had!), en vervolgens gingen we weer onze eigen weg. Ik besloot toch terug naar Antigua te gaan (ik had allerlei plannen om misschien meer landinwaarts te trekken, maar ik moet mezelf toch ooit nuttig te gaan maken in de maatschappij).

Nu zit ik hier in Antigua een paar dagen en heb besloten om vanaf maandag minimaal een week vrijwilligerswerk te doen. Er zijn hier enorm veel projecten, omdat er veel backpackers komen om Spaans te leren en zichzelf vaak nuttig willen maken. Dan ga ik na Antigua naar San Salvador, misschien Honduras, dan Managua (hoofdstad Nicaragua) en dan San Jose (hoofdstad Costa Rica), waar ik met kerst ons pap, Aaron en Sem ga ontmoeten! Dat zijn in ieder geval mijn grove plannen. Het nadeel van zoveel vrijheid hebben is dat je eigenlijk geen plannen kunt maken, omdat het elk moment kan veranderen door mensen die je ontmoet op je pad! Maar dat kun je misschien eerder luxe dan nadeel noemen...

Dat waren grofweg mijn avonturen tot nu toe, dus zijn jullie weer helemaal up-to-date! Ik zou zeggen geniet van de fotos en filmpjes en als je wilt, laat gerust een berichtje achter (heb ik ook gedaan, nu jullie nog!), ik kan er altijd smakelijk om lachen!
In ieder geval zal ik proberen om het volgende verslag wat sneller te plaatsen, maar ik kan natuurlijk niks beloven, het blijft natuurlijk Latijns-Amerika: mañana, mañana...!

Dan nu mijn favoriete zin in het Spaans van alles wat ik tot nu toe heb geleerd, en wat ze hier heel veel zeggen:

Que te vaya bien!

Heel veel liefs,

Emma.

P.s. Dat betekent ´Dat het je goed mag gaan!´

  • 21 November 2010 - 08:12

    De Dekkerskus:

    Joepie, daar ben je weer!!!!
    We hebben geen tijd om je verslag te lezen maar dat doen we zeer beslist later op de dag.
    Wél willen we vast reageren al ís het om Daniël EINDELIJK een keertje vóór te zijn......haha!!

    Groetjes,

    de Dekkerskus

  • 21 November 2010 - 09:29

    Cathelijn:

    Emmaaaaa!!

    Wat een prachtig verslag!! EN jee, jij kan echt super leuk schrijven, verveelt geen moment;)
    Maar goed, super leuk om te zien dat je het daar zo goed doet! EN die stempels hahaha echt gaaf man!
    Hier is het nu echt koud geworden, de oliebollen kramen zijn weer uit de kast getrokken en iedereen maakt zich op voor de winter;) Je mist weinig dus!!
    Nou, ik kijk heel erg uit naar je volgende verslag! =D en maak me alsjeblieft niet meer zo jaloers:P

    xXx

  • 21 November 2010 - 10:03

    Marrrrone :

    Lieve Emma!

    Iedere keer zit ik tijdens het lezen van je verslagen het ene moment met tranen in mn ogen en het andere moment moet ik hardop lachen. Geweldig hoe je alles zo opschrijft. En zoals Cathelijn al zegt: je mist hier niks! Vorige week was de Maas in Maastricht overstroomt, ZO'N kutweer is het hier :P
    Als je ergens een locutorio kunt vinden dan bellen we binnenkort weer even!

    Mis je Emmaatje, echt heel erg. xxx

  • 21 November 2010 - 10:05

    Marrrrone :

    En die foto met de tuin in de koffie is werkelijk GEWELDIG! Net als al die andere foto's of course :P

  • 21 November 2010 - 10:21

    Marrrrone :

    Jaaaaa je hebt je ons friendship bandje nog om je enkel!! :)

    Sorry, nu zal ik ophouden je te stalken hier :P

    Beso!

  • 21 November 2010 - 11:06

    Anne:

    Lieve Emma,

    Erg jammer dat ik niet als eerste reageer, want ik heb weinig aanvullingen op de onderstaande reacties. Echt waar, je hebt schrijftalent (en verteltalent uiteraard)! Zelfs al is het verhaal niet het meest boeiende van het stel, door je manier van schrijven blijf je geboeid en lach, huil, schreeuw je door enkel te lezen.

    Prachtige verhalen wederom. Het doet me alleen maar meer geld sparen voor Argentinië :P. Met mijn vakken gaat het trouwens lukken om half juni te stoppen, dus... :D

    Blijf lekker jezelf, blijf verhalen posten (liefst spammen), want ik kan er geen genoeg van krijgen.

    Veel liefs,

    Anne
    p.s. Stiekem mis ik je wel

  • 21 November 2010 - 11:08

    Anne:

    Ok Maron, je hebt gelijk. Die koffie-tuin-foto is echt gaaf!

  • 21 November 2010 - 13:01

    Koen:

    Heey Emma,

    Ja zoals Cathelijn, Maron en Anne al beschrijven, ben ik het helemaal eens met hen over jouw schrijfstijl.

    Leuke foto's, leuk verslag. Ik kan niet wachten tot je volgende verslag.

    Groetjes, Koen.

  • 21 November 2010 - 15:37

    Brenda:

    Emma je moet echt vaker gaan schrijven hoor, want anders moet ik veel te veel lezen terwijl ik eigenlijk huiswerk moet maken... ;)

    Fijn dat alles goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt!! En dan al die mooie plaatsen op die foto's :O

    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag (dat kan dan weer dienen als SOG :P)

    Veel liefs!
    Brenda

  • 21 November 2010 - 17:05

    Mario:

    Haaa Emma,

    Wederom een prachtig verhaal, mooi geschreven en zeer boeiend om te lezen!! Ook staan er wel weer heel speciale foto's bij, die zonder meer een prijs verdienen. Een hele fijne tijd gewenst en veel plezier!! Liefs, pap xxx

  • 21 November 2010 - 18:28

    Petra:

    Hoi Emma
    Tjee, wandelen, hiken, chicken boes, bootje, eerder al vliegtuig, zwemmen, nóg van alles op wielen en nu ook nog eens te paard... het moet toch niet gekker worden cowgirl. Meidje ik ben trots op jouw zoals je het allemaal aanpakt, ik doe het je zeker niet na. Waar jij geniet zie ik beren (ook leuk natuurlijk), dus ik geniet gewoon van je geweldige avonturen en doe dan aan lui cultuur snuiven.
    Ga gewoon zo door zou ik zeggen, want volgens mij ben je op het juiste levenspad om te kunnen genieten van je dromen die nu werkelijkheid zijn.

  • 22 November 2010 - 00:02

    Wilma:

    ja hallo Emma, met mij.........

    Vanochtend al je verslag gelezen maar niet eerder tijd gehad om te reageren. Wow, heb het de hele dag zo tussen alle bezigheden door op me in laten werken en ben tot de conclusie gekomen dat het toch eigenlijk wel saai moet worden voor je, alijd lekker weer en leuke dingen gaan toch 'n keer vervelen lijkt me. Nee dan is het hier toch prima, in tegenstellling tot de reacties die ik af en toe lees (Maron, let op je woorden anders gaan we niet gezellig in Maastricht samen koffie drinken bij Coffee Lovers onder het genot van mijn eigen gebakken notencake die Emma nu moet missen) . Hier snort het kacheltje weer lekker, eten we zelfgemaakte snert bij kaarslicht (mocht je nog interesse hebben in het thuisgebeuren, de kandelaar is dit jaar bekleed met zwartgespoten notentakken en limekleurige kaarsen ) en krijgen we spontaan het vakantiegevoel omdat de CVketel het begeven heeft en we het met 'n koude douche moeten doen, heerlijk. Zeg, dat van die salsabar bij de kerk is wel 'n strak plan, ga dit zeker met pastoor van Delden bespreken, het is alweer de 11e van de 11e geweest , dan is hij vast wel in de stemming, que rico. En Sem kan dan mooi in die bar de wijn schenken en naderhand de afwas doen.
    Dat filmpje was trouwens echt gaaf, doe de groeten terug aan Perla en die jongen. xxx, je liefhebbende moeder die wél van je houd

  • 22 November 2010 - 16:31

    Maron Aan Wilma:

    Wat is er nu weer mis met mijn reactie? :P Niets dan liefde voor je pracht dochter! En dan mag ik niet met jou naar Maastricht? Dan mag jij Maastricht niet binnen! ;) Nee hoor.. (Denkt plots aan de notencake) Grapje! Ik bel je Wilmaaa! Daan we daten ^^

    xxx

  • 22 November 2010 - 22:07

    Wilma Aan Maron:

    Nou het is je al weer vergeven dat je het had over dat potverdikkies slechte weer. Wel tof vind ik , dat je nou met zo'n ouwe moeder koffie gaat drinken maar ja, bij gebrek aan de dochter moet je natuurlijk wat. Ik kijk er al naar uit, gaan we natuulijk proberen om 'n echt winters landschap in onze koffie te fotograferen. Als er nog "volgers" zijn die mee willen (hola Daniel , ? dónde estás?) laat maar weten. Lieve groet

  • 23 November 2010 - 07:31

    Danonino:

    Vul hier je reactie in...

    0_0

    WoW!!!!!!!!!

    En ik dacht dat ik 3 interresante weken had meegemaakt...

    Jeetje meis, ik sta helemaal versteld van je verslag!!! Maar ik kom wel weer bij hoor ^^

    Je word enorm gemist, maar ik ben enorm blij om te horen dat je het zo enorm veel naar je zin hebt in LA.
    Ben speciaal blij met het feit dat je All Hallows Eve hebt mee kunnen maken in Mexico... Moet ik ook maar eens een keertje doen!

    Prachtige foto's, prachtig verslag, prachtig leven leidt je daar lees ik wel!
    Stik jaloers, maar op een goeie manier natuurlijk, of zoals de Spanjaarden zeggen:" Te tengo envidia sana".
    Letterlijk "gezonde jaloezie.

    Ik ga dit weekend eens met gemak ALLE fotos doorspitten.
    Ik zal wel snel weer wat van me laten horen!

    Heel veel liefs en heel veel groet!
    En een hele dikke knuffel!

  • 23 November 2010 - 07:36

    Daniel To Dekkerskus:

    Geniet maar van jullie overwinning!
    Deze keer zat ik niet op te letten, maar wacht maar af!!!
    Muahahahahaaaaa!

    Nee grapje, maar wel blij om te horen dat ik zo gevreesd wordt op het reactie prikbord ^^
    Voel ik me helemaal warm van binnen
    ;-)

    Groetjes!

  • 23 November 2010 - 07:42

    Danonio Aan Wilma:

    Ik heb een beter idee!!!
    Ik kom naar jullie toe en dan maken we een foto van een kop warme chocomelk met slagroom in een echt winterlandschap.
    Komt tussen kerst en oud en nieuw uit??

    Doet me eraan denken dat ik nog steeds een reisdagboek moet inleveren!!!

    Ook aan jullie veel liefs, veel groeten en een heeeele dikke knuffel!

    P.s. Wilma ik voel helemaal met je mee, Emma je wordt ENORM gemist.
    * Hier moet nu het woord "enorm" ingebeeld worden met enorme pijlen, neonlichten en felle kleuren ingebeeld en gelezen worden ^^.
    [slijm slijm] -Emma weet waar ik t over heb!
    Doorspammen meis!

  • 24 November 2010 - 04:43

    Wilma Aan Daniel:

    Tuuuurlijk ben je welkom , we rollen alvast de rode loper uit en ontvangen je met open armen. Voordeel is dat je deze keer 'n eigen kamer hebt omdat de halve familie naar het zuiden trekt. Wel zorgen dat je de juiste vlucht boekt! liefs x

  • 25 November 2010 - 11:48

    Sem Aan Mam, Maron:

    mam: ik zou best achter de bar willen staan, voor een euro of 4 per uur? of word ik uitbetaald in 2686,65 Casta Ricaanse Colon?

    Maron: bewaar je ook wat notencake voor mij? :)

  • 25 November 2010 - 11:52

    Sem To Danio/dekkers:

    ja sorry, de naam kon niet langer, vandaar geen danonio en dekkerskus..

    Daniël: blijf nog maar een weekje langer hoor, na oud en nieuw! ;)

    Dekerskus: ik zal mijn best doen om volgende keer nog eerder te zijn, muahahah!

  • 25 November 2010 - 12:01

    Sem:

    Oh ja, Emma!

    alwéér een super leuk resverslag!
    en ik kan nou wel gaan vertellen dat ik super jalours ben op jou met je avonturen, en je mooie weer etc, maar ik denk dat je dat al wel vaak zat hebt gehoord!
    zoals we van je gewend zijn weer super gaaf geschreven, en ik krijg al steeds meer zin om met de kerst die kant op te komen! heel veel plezier nog!

    ps. als je nou een kip van die maya's mee had genomen, misschien zou dat wel smaken... vulkaan-geroosterd!

  • 25 November 2010 - 12:47

    Te Koop:

    aangezien deze site multifunctioneel en goed bekeken blijkt te zijn:
    te koop aangeboden vwg vertrek naar het buitenland, schitterend blauwe Peugeot 106, weinig gelopen, wel mee gereden, lichte botsschade(Eindhoven, Boschdijk) bij voorwiel maar oogt uiterst charmant. Evt. te ruilen tegen vliegticket. TEBBIE(tegen elk bod boven I000 euro)

  • 25 November 2010 - 18:22

    Miriam:

    Jee:) Weer een berichtje van Emma! Terwijl ik hier op de bank zit met mijn laptopje, geniet ik helemaal mee van jouw reis! Klinkt helemaal geweldig daar! Nog veel plezier!
    Xxx Miriam

  • 25 November 2010 - 19:01

    Echte Eigenaar P.106:

    Aha! en voor degene die mijn auto tekoop heeft gezet mijn nr.: 12.34.56.789 Ik zie het wel verschijnen :P Het liefst in Costa Ricaanse Colon..ben ik teminste zo miljonair :)

    xxx en tot kerst! :D

  • 26 November 2010 - 04:08

    Hedwig:

    Toch maar even reageren, ook al heb niet veel toe te voegen aan het voorgaande;-) Klinkt nog steeds geweldig, nog steeds jaloers en nog steeds schitterende foto's! Ben blij dat alles goed gaat en dat je het naar uw zin hebt:D
    Liefs

  • 26 November 2010 - 18:24

    Reactie:

    Ik dacht dat de verkoop een skelter betrof, er wordt nu gesproken over een auto? I'm confused!

    @ Danio, mocht je in dit koude weer naar ons kikkerlandje komen, heb ik ook wel een kop warme choco klaar staan.

  • 12 December 2010 - 18:20

    De Dekkerskus:

    www.hoezitheteigenlijkmetjouemmawantwewachtenmetsmachtopeennieuwreisverslagvanjouenomdatweervoormoetenblijvenwakendatdanielnieteerdergaatreagerendanwijkijkenwegeregeldoferalweereennieuwberichtjeiswaarblijfje????????.nu

  • 14 December 2010 - 02:21

    Emma Aan Dekkerskus:

    www.ikbenzoveelaanhetreizendatikgeentijdhebomeenverslagteschrijvenwantikmoetintweewekenelsalvadorennicaraguadoortrekkenommetkerstoptijdincostaricatezijnwaarbijikincostaricaerlekkervoorgazittenovertweewekendusmeer.daarbenik.nu

  • 14 December 2010 - 09:35

    Maroni :

    Emmaaaaaaaaaaaaa!

    Nieuw reisverslag!! :) Chop chop!

  • 19 December 2010 - 11:35

    Evelien:

    Hee lieve meis!
    Fijn om te horen dat je zo aan het genieten bent. Maareh.... wordt het niet weer eens tijd voor een update??? Mis je nog steeds...
    kus, Evelien

  • 19 December 2010 - 20:30

    Emma:

    Lieve allemaal, ik weet dat jullie wat ongeduldig beginnen te worden, maar ik beloof dat ik donderdag een verslag plaats!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 13 Maart 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 87340

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 18 Augustus 2020

Een lang verblijf in Guatemala!

27 September 2010 - 18 Juli 2011

Rondreis door Latijns-Amerika!!

Landen bezocht: