Pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Emma Bierings - WaarBenJij.nu Pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Emma Bierings - WaarBenJij.nu

Pura vida!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

04 Januari 2011 | Costa Rica, San José

Daar zit ik dan. En niet alleen ik. Het heeft soms z'n nadelen als je familie je komt opzoeken. Want ze hadden bedacht, als ze dan toch op bezoek zijn, dan mogen ze best een 'gastblog' schrijven, of niet dan, Emma? Nou, vooruit. Bij deze trek ik mijn handen er deze ene keer vanaf en laat ik al het werk in handen van mijn geliefde broers en vader. Aaron had het er al over dat het beter was dat ik dat erbij zou moeten vermelden dat zij dat schreven, anders zouden mijn kijkcijfers misschien te ver dalen. Ik denk dat het wel meevalt, maar die beslissing laat ik geheel aan jullie over. Volgende keer ben ik het weer die schrijft (zomaar, voor het geval dat).

Wel wil ik zelf nog zeggen, voordat ik 'de pen' doorgeef, dat ik een geweldige tijd met ze heb gehad (voor alle duidelijkheid, morgenvroeg vertrekken ze weer richting sneeuw en ijs), en dat ik erg blij ben dat ik ze 'toevallig' ben tegengekomen op de airport op kerstavond. Wat een cadeautje toch!

Pap, Aaron en Sem, bedankt voor jullie bezoek en de leuke kerst en oud en nieuw, het was jullie zeer zware vliegreis hopelijk waard!

Komt-ie dan.

Eindelijk is het dan zover! Tijd om naar de zon (en Emma) te gaan. Het was even spannend of de vluchten doorgingen, maar het was goed verlopen. Sterker nog: Uitstekend! Omdat de plaatsen nog niet bekend waren in het vliegtuig, hadden we in Frankfurt gevraagd of we met z’n drieën naast elkaar konden zitten. Dat kon, maar helaas was dat in businessclass. Nou, dat namen we na een grote discussie maar voor lief. Eenmaal in de stoel, werden we ontvangen met champagne, en dat terwijl we nog niet eens vertrokken waren. Met een reis van 11 uur in businessclass, kon onze reis niet meer stuk! Ook in Bogota kon ons geluk niet op. Aangekomen op het vliegveld hoefden we nog niet eens te wachten. Wij waren de laatsten die incheckten voor de vlucht en dus vond de piloot het geen probleem om een half uur eerder te vertrekken. Maar, dames en heren, Latijns-Amerikaanse spoed is zelden goed. Wel veilig aangekomen in San José, maar de stonden we dan te koekeloeren... Waar waren onze koffers gebleven? Een heel simpel antwoord: Mañana, mañana. Ze waren blijkbaar achtergebleven in Bogota, en die kwamen ze de volgende dag afgeven. Maargoed, toen dat geregeld was, zijn we op zoek gegaan naar het hostel. Bleek dat toen we het vliegveld uitliepen, Emma ook in Costa Rica was. Leek ons erg gezellig.
Doodmoe aangekomen bij het hostel, werden we ontvangen in een geweldig mooi versierde kamer, met allerlei souvenirs van Mexico tot en met Costa Rica. Na een aantal verhalen van een overenthousiaste Emma (hoe kan het ook anders), hadden we uiteindelijk toch besloten te gaan slapen.
De volgende ochtend werden we verrast met een heerlijk kerstontbijt. Om een beetje bij te komen, gingen we op ons gemak het centrum van San José verkennen. We verbaasden ons over de rommel, maar volgens Emma was dit typisch voor een Latijns-Amerikaanse hoofdstad. Op naar het kerstdinner, wat bestond uit Mexicaanse taco’s. Na even uitblussen en gezellig naborrelen, zijn we optijd naar bed gegaan, aangezien we de volgende dag naar het festival in het stadsdeel Zapote gingen. Hier werd door de bevolking vol lof over gesproken en was zeker een aanrader. Naast de grote kermis, ontelbaar eetkraampjes en barretjes die er stonden, draaide het eigenlijk maar om één ding: het stierenvechten, wat in Costa Rica erg leeft. Ondanks dat we zéér sportief aangelegd zijn, hebben we deze sport maar overgeslagen. Terug in San José was de stad omgetoverd tot het wilde westen. Tussen de cowboys en –girls hebben we onze ogen uitgekeken. Een stoet van 6000 (!) paarden en hun ruiters kwamen voorbij.
In de avond hebben we na enig tegenstribbelen er toch maar aan toe gegeven om op 2de kerstdag (wat ze hier niet vieren) een Nederlands dinner te verorberen. Gewoon gruunte, vlis en èrpel dus. Ook lekker.
Na rustig de kerst te hebben doorgedaan, zijn we op dinsdag de prachtige natuur van Costa Rica gaan verkennen. Tijdens de busreis hebben we verschillende plantages ontdekt. Gek genoeg bestond deze niet uit planten die je op kan roken, maar vooral uit fruitplantages, zoals ananas, bananen, kokosnoten, papaya’s, maar ook uit koffie (hierbij vroegen we ons wel af waar de melk en suiker groeit). Na een aantal uur in de bus te hebben gezeten, hield de weg op en gingen we met de boot verder, naar Parque Nacional Tortuguero. Dit schildpaddenstrand aan de oost-kust (Caribbean) is alleen te bereiken met het vliegtuig of met de boot, omdat de weg erheen te moerassig is om wegen aan te leggen. Onze tocht door het tropisch regenwoud kon beginnen! Tegen onze verwachtingen in regende het behoorlijk, maar dit mocht de pret niet drukken. Het waterpeil stond zo hoog, dat we op sommige plaatsen zelfs tussen de boomtoppen vaarden. Aangekomen op Tortuguero, waren er geen schildpadden te bekennen en hebben we een strandwandeling gemaakt over het zwarte strand. Vervolgens zijn we met de boot het dichte woud ingevaren. WOW! Wat een beleving! Alsof je de Fata Morgana in de Efteling binnenvaart. Adembenemend! Wat een prachtige natuur! Moe, zeiknat (het regende in het regenwoud, wie had dat verwacht..), maar tevreden kwamen we weer terug bij het hostel. Na een zware en vermoeiende dag in het wilde woud, was het tijd om een relaxdagje in te lassen. Op naar de Pacific! De zon brandde goed, dus waren we wel toe aan een verfrissing. Door zijn zeer grote kennis over eten en drinken, wist Sem ons te vertellen dat kokosmelk heerlijk is! Even later kwam hij terug met een kokosnoot, vers van de boom gevallen met een gat erin. Ideaal! Helaas waren we niet de eerste gasten die de melk hadden geproefd: Toen de maaien eruit kropen, hadden we wel genoeg van de kokosmelk (zuuuur!).
’s Morgens vroeg werden we opgehaald voor de tour naar de vulkaan Arenal en de heetwaterbronnen. Deze werden verwarmd door de vulkaan, wat best heet was, tot maar liefst 67 bolletje C! Na een middagje relaxen in het hete water, hadden we buffet. Sem kon zijn geluk niet op en we moesten moeite doen om hem mee terug te krijgen. Evenals Emma, die ook de chocoladefontein met aardbeien niet kon weerstaan. Afijn. Terug aangekomen in het hostel hadden Aaron en Emma, jong dat ze zijn, nog genoeg energie over om het nachtleven in San José te ontdekken. Het was geweldig. Na een paar kroegen te hebben gehad, kwamen ze wat locals tegen die ook wel in waren voor een afterparty, in een andere bar in het centrum. Nog even gefeest en om 7 uur was het wel tijd om terug te gaan. Vanzelfsprekend was het dus op oudejaarsdag uitslapen geblazen. ’s Middags gingen we inkopen doen voor oudejaarsavond. De eigenaar van het hostel had een barbecue georganiseerd met de gasten. We hebben de avond al dansend, feestend en etend doorgedaan. Om middenacht was het tijd voor champagne en vuurwerk (en hoe... zie filmpje!). Op nieuwjaar zijn we de stad in gegaan om koffie te drinken. Helaas waren er op deze dag geen tours. Zondag wel, en zijn we met de bus naar vulkaan Irazú gegaan. Door de hoogte (3432 meter) was het er erg koud en mistig en hebben we weinig kunnen zien van de krater. Op onze één na laatste dag hebben we besloten om de zon weer op te zoeken. We zijn even gaan kijken of het strand er nog steeds lag. Na allemaal knalrood terug te zijn gekomen, vonden we dat we wel wat afkoeling nodig hadden. Op onze laatste dag in Costa Rica moesten we nog één ding doen wat je zeker mee moet hebben gemaakt: Een jungletocht! Dit was echt de moeite waard. We hebben op eigen houtje een tocht gemaakt die ongeveer 2 uur duurde. Een flinke hike, met af en toe een tropische stortbui. Het had wel iets. Als cadeautje hadden we op de terugweg een hele groep aapjes mogen aanschouwen (en hun ons), die we per ongeluk ontdekten. Toen we net voor sluitingstijd terug bij de balie kwamen bood de medewerker aan om nog een kleine tocht met ons te lopen, waarbij hij de flora en fauna in geuren en kleuren aan ons uitlegde. Eigenlijk hadden we dus ook nog eens een persoonlijke gids gestrikt. Gratis. Wat is het soms toch handig als je wat Spaans spreekt! Het was echt erg gaaf geweest. Wat een beleving, om je ogen uit te kjiken!
Voor de luie lezers onder ons, hier de samenvatting:
Costa Rica is een geweldig mooi land, met een zeer indrukwekkende natuur, veel wilde diersoorten en altijd lekker weer, zolang het niet regent. Kortom een echte aanrader!

En zoals ze in Costa Rica altijd zeggen: Geniet van het pure leven... Pura vida!
Iedereen een gelukkig en gezond 2011 gewenst en veel liefs uit Costa Rica!

Mario, Aaron en Sem

  • 05 Januari 2011 - 06:53

    Wilma:

    Leve de nachtdienst, nou ben ik toch mooi de eerste die reageert en heb ik ook nog eens het verslag al gelezen dus geen verwijten richting mijn persoon. Ik was aan het lezen en vroeg me af wie het verslag zou schrijven, toen ik het woord koekeloeren las wist ik al genoeg! Knap gedaan Aaron, dat had ik nou nooit achter jou gezocht, ik kon mijn ogen (zelfs in de nachtdienst) nog heel goed open houden bij het lezen hiervan, zo te zien heeft Emma flink wat instructies gegeven over hoe je literatuur aflevert. Zeg, wat 'n onthullingen, stond Emma niet op jullie te wachten toen jullie aankwamen? Ik verwacht toch wel 'n warmer onthaal over 2 weken, te laat zijn zit weliswaar in de genen (daar kunnen we dus niks aan doen hè) maar aan druk druk druk kan het toch niet liggen hè. Het verbaasd me niks dat Emma zich zo goed thuis voelt daar als die steden zo vol met rommel liggen, doet haar natuurlijk aan haar vertrouwde kamer thuis denken. Nou geweldig dat jullie het zo super hebben gehad met elkaar en ook nog zo'n prachtig land hebben gezien, da's 'n schitterende ervaring rijker. Ik heb ook weer genoten van dit reisverslag, Emma jij mag volgende keer weer maar gun mij daarna ook wat ruimte op je site please. Ik ben trots op jullie allemaal en zie jullie donderdag weer. Sem ik zal maar weer wat extra voedsel inslaan, zal ik je nog herkennen op Schiphol als je zoveel aangekomen bent? (ja Emma, ik zal er dan op tijd staan om ze te verwelkomen) xxx mam

  • 05 Januari 2011 - 06:56

    Suzanne:

    Yeah! De eerste!
    Aaron: Ook jij bent weer zo'n gave tekst schrijver, ik denk dat t echt in de familie zit..!
    Wat een mooie foto's zeg.. Alleen die paar laatste met die spin en dat rode beestje vind ik wat minder maar dat ter zijde hahaha!... en tsja ik zeg maar zo.. beter 100x regen dan 1x sneeuw/ijs hahaha!...

    Emma! Veel plezier nog daar en ik zie je reisverslag weer tegemoed.. Iedere keer weer super leuk om te lezen...!

  • 05 Januari 2011 - 06:58

    2e Reageerder :

    hé, nou zie ik opeens zo'n smiley staan in mijn reactie, ik weet van niks , hoe heb ik dat nou toch gedaan?

  • 05 Januari 2011 - 07:49

    Emma:

    Sjips!

    Ben je je tas in aan het pakken, zit je daar te glunderen dat je vast en zeker de eerste bent, zijn er verdorie al 2 mensen die met de beroemde titel aan de haal gaan! Wat is dat nu!
    In ieder geval, mam, om even recht te zetten wat je gesuggereerd hebt.. Ik ben hartstikke op tijd op de airport geweest (geloof het of niet, een half uur te vroeg zelfs), en ik heb bewijs! Kijk eens naar de 3e en 4e foto... Daar was beslist geen paparazzi aanwezig hoor (wie wil die koekenbakkers nou weer in een tijdschrift of op een wereldberoemde website hebben?!). Oh en mam, ik twijfel er ZEKER niet aan dat jij op tijd zal zijn hoor. Even dat je het weet. Echt niet.

    In ieder geval. Leuk verslag Aaron, Sem en pap, zo te zien hebben jullie hele gave dingen meegemaakt. Wat een geluk dat ik jullie zomaar tegenkwam daar, in San Jose, dat ik ook wat van jullie avonturen mee heb gekregen! :D

    x jullie lieftallige zusje/ dochter

  • 05 Januari 2011 - 09:29

    Anne:

    Ok ok, volgens mij zit leuk schrijven en vertellen in de familie! Ja Ems, jij net iets leuker, maar jij bent dan ook geoefend ;). Erg leuk om dat lezen dat jullie pap, Aaron en Sem het (met waarschijnlijk een dreigend pistool tegen het hoofd) ook erg leuk vonden! Hahahaha. Neen, grapjes, grapjes, grapjes. Ik krijg alsmaar meer zin om dat mooie continent te gaan bezichtigen!

    Over een paar weekjes komt jullie mam alweer, jeetje, wat gaat de tijd snel! Missen jullie d'r al? Nou, ik ab-so-luut niet :P hehehe.

    Alle liefs!

  • 05 Januari 2011 - 14:11

    Maroni :

    Hahahahaha heerlijk om te zien dat het schrijven in de familie zit, jullie gebruiken echt helemaal dezelfde woorden en zinsbouw! Echt heel grappig :P
    Maar man o man, wat een verhalen weer zeg! En als er niks is om mee te maken, dan verzinnen jullie zelf wel iets ;)

    Die zonsondergang!!! Om helemaal de kriebels van te krijgen, ongelooflijk. Sem, Aaron en Mario een hele goede reis! En Emski, love youuuu xxxxxxxxxxxxxxx

  • 05 Januari 2011 - 16:46

    Koen:

    Ik zal ook niet ontkennen dat het schrijven jullie in de genen zit. Wederom een leuk verhaal om te lezen en wat maken jullie toch veel mee. De dagen zullen wel snel voorbij zijn gegaan.

    Geniet ervan!

    Groetjes, Koen.

  • 05 Januari 2011 - 20:41

    Hedwig:

    WOWIE!:D
    Ik moet toch wat beter mn best doen met al eerste reageren, want wederom is alles weer gezegd;-)
    Toch fijn dat je zo in het verre ver weg kerst en oud&nieuw met 2/3 van de familie hebt kunnen vieren:) Zo te zien was het een gezellige boel daar!
    Tschuss! xx

  • 18 Januari 2011 - 18:19

    Gijs:

    Eerst nog Gelukkig nieuwjaar. Weer een leuk verhaal, en het vorige want heb ze ff achter elkaar gelezen :) Leuk dat je opeens een paar oude bekenden tegenkomt. Elk land weer zo mooi. Verheug me weer op het volgende verslag van deze geweldige reis.

    Groetjes

    Gijs

  • 20 Januari 2011 - 20:52

    Familie Cuijlits:

    Hoi Emma,
    Proficiat met je verjaardag, we wensen je een gezellige dag toe. Jullie mam zal inmiddels ook daar aangekomen zijn. Houd haar maar goed in de gaten met de tequila's en de mooie donkere mannen.
    Maar als ze besluit daar te blijven komen we haar zeker opzoeken. Wij genieten hier van de mooie reisverslagen en nog meer van de mooie foto's. Wij wensen jullie samen verder een fijne vakantie toe.

    Groetjes,
    Hans, Linda, Jeroen en Suzan

  • 20 Januari 2011 - 22:47

    De Dekkerskus:

    Hey jarige job,

    Lang zal ze leven (2x), in de gloria (2x), hieperdepieperdepiep.......HOERA!!!!!!!
    Van harte gefeliciflapstaart met je 21e verjaardag, Emma!. En, heb je een mooi cadeau van je mamsie gekregen....????? Heb je dat toevallig NU in gebruik...?????
    We zijn blij voor je dat Wilma er is zodat je samen een gezellig feestje kunt bouwen op deze bijzondere dag. Stel je toch eens voor dat je jouw geboortedag moest vieren met enkel van die aardige, goedlachse, knappe, vrolijke, gezellige, lenige en salsadansende Latinos, je moet er toch niet aan denken........ahum!
    Lieve Emma, geniet van het bijzondere samenzijn tussen moeder en dochter en van al het moois om je heen (in alle opzichten!)

    Dikke kus en veel liefs van ons allemaal.

    de Dekkerskus

  • 20 Januari 2011 - 22:47

    De Dekkerskus:

    Hey jarige job,

    Lang zal ze leven (2x), in de gloria (2x), hieperdepieperdepiep.......HOERA!!!!!!!
    Van harte gefeliciflapstaart met je 21e verjaardag, Emma!. En, heb je een mooi cadeau van je mamsie gekregen....????? Heb je dat toevallig NU in gebruik...?????
    We zijn blij voor je dat Wilma er is zodat je samen een gezellig feestje kunt bouwen op deze bijzondere dag. Stel je toch eens voor dat je jouw geboortedag moest vieren met enkel van die aardige, goedlachse, knappe, vrolijke, gezellige, lenige en salsadansende Latinos, je moet er toch niet aan denken........ahum!
    Lieve Emma, geniet van het bijzondere samenzijn tussen moeder en dochter en van al het moois om je heen (in alle opzichten!)

    Dikke kus en veel liefs van ons allemaal.

    de Dekkerskus

  • 05 Maart 2011 - 15:46

    Maroni:

    Hahahaha 'hierbij vroegen we ons wel af waar de melk en suiker groeit'. Stelletje mafkezen :p Een erg mooi maar vooral ook grappig verhaal weer!!

    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 13 Maart 2009
Verslag gelezen: 3777
Totaal aantal bezoekers 87345

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 18 Augustus 2020

Een lang verblijf in Guatemala!

27 September 2010 - 18 Juli 2011

Rondreis door Latijns-Amerika!!

Landen bezocht: